Abarth Inspiracje

W świecie tuningu Carlo Abartha

Rywalizacja wpisana w DNA

Carlo Abarth, mistrz tuningu i modyfikacji, jak nikt inny rozumiał ideę zmian mechanicznych, które pozwalały pojazdom wychodzącym spod jego ręki, powiększyć moc, polepszyć osiągi i nadać niepowtarzalny wygląd. Można powiedzieć, że w żyłach Karla „Carlo” Abartha, urodzonego 15 listopada 1908 w Wiedniu, od zawsze płynęła wyścigowa krew. Już jako mały chłopiec wyposażał swój skuter w skórzane paski owinięte wokół obręczy kół aby skuteczniej rywalizować z rówieśnikami.

Swoją pasję zamienił na sukcesy sportowe, które pozwoliły mu na zdobycie w połowie lat dwudziestych pięciu mistrzowskich tytułów w wyścigach motocyklowych. Wszystkie te osiągnięcia uzyskał na własnoręcznie zaprojektowanych i zbudowanych maszynach. Karierę sportową przerwał mu wypadek, co niejako przyczyniło się do powstania marki Abarth, która do dziś jest synonimem sukcesu.

Od sportowych wydechów do autorytetu w dziedzinie motorsportu

Sukces w przypadku Abartha to ponad 10 000 wygranych rajdów i wyścigów, 10 światowych rekordów i 133 tytuły mistrzowskie. Początek firmy ze Skorpionem w logo wiąże się z powojenną emigracją Carlo do Włoch, gdzie współpracuje jako inżynier z firmą Cisitalia, zajmującą się przygotowaniem sportowych bolidów. Czerpiąc z doświadczenia zdobytego w budowie własnych motocyklowych układów wydechowych, Abarth opracowuje serię wydechów dla samochodów. Produkty firmy wykończone czarnym matem z polerowanymi końcówkami, mimo zawrotnych cen, były Świętym Graalem dla kochających modyfikacje Włochów. Niewielka firma, która początkowo zatrudniała około 40 osób i sprzedała nieco ponad 4,500 wydechów, w krótkim czasie powiększyła sprzedaż do ponad 260 000 sztuk. Jak widać, sukces sportowy, zarówno 60 lat temu, kiedy powstała marka, jak i dziś, był zawsze domeną Abartha.

W tym samym czasie Carlo powraca do rywalizacji na torze, tym razem, na czterech kołach. Zmodyfikowany Fiat Abarth 750 osiąga kolejny sukces – ekonomiczny. Zwraca na siebie uwagę syna byłego prezydenta USA – Franklina Delano Roosevelta Jr. a ten podpisuje ekskluzywny kontrakt na eksport i dystrybucję samochodów i części na terenie Stanów Zjednoczonych. Zdobyte w ten sposób środki firma Abarth & Co. przeznacza na rozwój firmy i ekspansje na nowe rynki, stając się potentatem w przygotowaniu seryjnych aut do sportowej rywalizacji.

Historyczna pięćsetka

W roku 1958 firma bierze na warsztat kultową „pięćsetkę” i prezentuje kilka wersji modelu o podwyższonej mocy. Największym sukcesem to najmocniejszy model 695 Asseto Corse (SS), który zadebiutował w Genewie w roku 1964. Było to idealne połączenie samochodu wyścigowego z miejskim i wyraźny ukłon w stronę młodych kierowców, którzy chcieliby podnieść poziom adrenaliny na torze. Dwucylindrowy silnik o pojemności 690 ccm i mocy 38 koni mechanicznych, pozwalał na rozpędzenie malucha do 140 km/h. Seryjny gaźnik Webera zastąpiono gaźnikiem Solex 34 PBIC o zwiększonej kompresji. Cały ten zestaw potrzebny do przerobienia miejskiej wersji Fiata 500 w Abartha 695 SS był dostępny również do własnego montażu w eleganckiej, drewnianej skrzyni z napisem „Casseta di Transformazione”. W tym okresie, w zbiorowej wyobraźni marka Abarth funkcjonowała jako autorytet w sportowym wizerunku i budowaniu aut przeznaczonych do motorsportu.

Abarth dziś

Dziś marka Abarth, wchodząca w skład koncernu grupy FCA kontynuuje wspaniałe dziedzictwo Carlo Abartha, kierując się jego przesłaniem „Każdego dnia być szybszym niż poprzedniego.” Ucieleśnieniem tej myśli jest oficjalny warsztat Abartha, który najlepiej przedstawia tożsamość firmy i prezentuje pojazdy o unikatowym wzornictwie i osiągach. Silniki modyfikowane przez Abartha są wykorzystywane w wyścigach Formuły 4 ADAC oraz w specjalnych wersjach pucharowych pięćsetek, które biorą udział w licznych zawodach na terenie Włoch i całej Europy. „Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że „wyścigowy duch” marki ze znaczkiem Skorpiona nadal przekłada się na tak prestiżową aktywność, jaką jest Formuła 4 ADAC, certyfikowana przez FIA – powiedział Marco Magnanini, szef Abarth’a na rynkach EMEA – Z jednej strony Abarth dostarcza Klientom na całym świecie produkty doskonałej jakości i o dużym zaawansowaniu pod względem technologicznym, z drugiej nadal zachowuje swoje „wyścigowe DNA”. Silniki modyfikowane przez Abartha są wykorzystywane w wyścigach Formuły 4 ADAC oraz w licznych zawodach na terenie Włoch i całej Europy.

Firma oferuje także dedykowane zestawy tuningowe, które tak jak dawniej są dostarczane do samodzielnego montażu w eleganckich, drewnianych skrzyniach. W ofercie nie mogło zabraknąć również układów wydechowych, od których zaczęła się aktywność Abartha na rynku samochodowym. W ofercie mamy wydech Record Monza, nawiązujący nazwą do wyczynu Carlo Abartha, który ustanowił rekord prędkości na tym popularnym torze wyścigowym. Wibrujący mocą i agresywnością dźwięk to efekt doskonałego połączenia technologii Dual Mode z czterema wylotami oraz modernistyczną stylistyką. Do wyboru są także zestawy podwyższające osiągi oraz takie, które podwyższają bezpieczeństwo jazdy. Znajdziemy pakiety zawierające modyfikacje zawieszenia sprężynami oraz amortyzatorami KONI, nowe wentylowane tarcze BREMBO z czterotłoczkowymi zaciskami. Każdy miłośnik marki znajdzie również mnóstwo akcesoriów umożliwiających indywidualną personalizację swojego auta.

Marka Abarth to nie tylko minione sukcesy związane z osobą Carlo Abartha, ale również współczesność, w której firma czerpie wszystko co najlepsze ze spuścizny pozostawionej jej założyciela. Mimo upływu lat firma pod znakiem Skorpiona nadal cieszy się niesłabnącym powodzeniem u miłośników sportowych emocji i wysokiego poziomu adrenaliny.