Alfa Romeo Inspiracje

Giulietta Sprint Veloce. Sportowy kompakt ery Dolce Vita.

Bez wahania można powiedzieć, że Giulietta z przełomu lat 50. i 60. to jeden z najważniejszych modeli w historii Alfa Romeo.

Ten kompaktowy model, narysowany przez Franco Scaglione ze studia Bertone, odniósł wielki sukces i doczekał się kilku niezwykle ciekawych, usportowionych wersji. To właśnie one wyznaczały standardy dla „małych aut o wielkich osiągach”.

Pierwszą sportowo usposobioną wersją była 80-konna Giulietta Sprint. O 10 KM mocniejsza od niej Sprint Veloce została zaprezentowana w 1956 roku, dwa lata po premierze standardowej Giulietty.

Ręka mistrza

Wszystkie „Julki” korzystały z silnika opracowanego przez Giuseppe Busso. Legendarny inżynier był odpowiedzialny za opracowanie zaledwie 1.3-litrowej jednostki, która osiągała w topowych odmianach aż 100 KM! Taka relacja mocy do pojemności jest przyzwoita nawet dziś. W latach 50. była niemalże niedościgniona.

Dla Giulietty Sprint Veloce przewidziana była 90-konna wersja silnika, z podwójnymi gaźnikami Webera, zwiększonymi zaworami i wyższym stopniem sprężania. Motor napędzał zaledwie 770-kilogramowy pojazd.

Niska masa kluczem do sukcesu

„Alleggerita” to słowo klucz, a oznacza ono po włosku „odelżona”. Doskonale opisuje zwinną, lekką Alfę. W wyniku zabiegów odchudzających, udało się zgubić aż 110 kg względem standardowej Giulietty Sprint (Coupé). Sportowy rodowód Sprint Veloce ujawniał się również w szczegółach takich jak pojemność baku. Dla tej odmiany, zmniejszono go z 65 do 53 litrów, jednak dla osób, chcących ścigać się w wyścigach długodystansowych przewidziano możliwość zamówienia Alfy z 80-litrowym zbiornikiem paliwa.

Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce była pierwszym modelem, który w nazwie zawierał określenie „Veloce”. Dawało to jasno do zrozumienia, że niewielka Giulietta zawstydzi swoimi osiągami niejeden większy i mocniejszy samochód. Nie były to tylko przechwałki – Giulietta nie potrzebowała wiele czasu, by zacząć odnosić sukcesy na rajdowych i wyścigowych trasach.

Legendarne osiągnięcia

Największą sławę przyniósł jej legendarny wyścig Mille Miglia. Tuż po debiucie, w 1956 roku, sześć  załóg na Giuliettcie zajęło 6 pierwszych miejsc w kategorii 1300 ccm, a najszybsza z nich, uplasowała się na 11 miejscu w generalnej klasyfikacji. W kolejnym roku z 43 samochodów startujących w kategorii 1300 ccm, 43 stanowiły Giulietty.

Pod koniec produkcji, Giulietta otrzymała nową nazwę. Z małej Julki, miała stać się dojrzałą Julią, dlatego przyjęła w latach 60. nazwę „Giulia”. Wraz z nowym nazewnictwem, w ofercie pojawiły się silniki o pojemności 1600 ccm. Po paru latach produkcji Giulietty ze zmienioną nazwą, Alfa Romeo zdecydowała się na wprowadzenie całkiem nowej „Giulii”, której historię przybliżaliśmy Wam w poprzednich wpisach.

Pełen sukces

Giulietta była dla Alfa Romeo pozytywnym zaskoczeniem. Oczywiście, żaden producent nie zakłada, że projektowany model nie odniesie sukcesu, ale szefostwo w Mediolanie nie spodziewało się aż tak dużej sprzedaży i osiągnięć, zwłaszcza w sferze motorsportu. Giulietta, nawet w sportowych odmianach nie miała być wyścigową maszyną stworzoną do wygrywania wyścigów wytrzymałościowych. Jej właściwości jezdne, niesamowita wydajność i bezawaryjność, sprawiły jednak, że właśnie w tej roli, niewielki włoski kompakt sprawdził się znakomicie.

Po latach, właśnie z racji przydatności w sporcie, nie jest łatwo spotkać sprawną, dobrze zachowaną Giuliettę. Nam się to udało i nie mogliśmy przepuścić okazji, by opowiedzieć Wam o jej historii. Nacieszcie oczy samochodem, którego cena na aukcjach osiąga nawet sześciocyfrowe kwoty.