Alfa Romeo Inspiracje

Piękność z Mediolanu

W historii wielu firm motoryzacyjnych mieliśmy do czynienia z sytuacją, kiedy pojawienie się nowego auta miało przełomowe znaczenie dla działalności tejże firmy i przekładało się na sukces wizerunkowy i ekonomiczny.

Podobnie było w przypadku Alfy Romeo, która w powojennej rzeczywistości szukała na rynku swojej tożsamości, próbując odzyskać dawną świetność. Pojawienie się Giulietty oraz jej następczyni Giulii sprawiło, że firma odniosła wielki sukces, a wyżej wymienione samochody do dziś uznawane są za jedne z najbardziej udanych i najpiękniejszych. Gulietta Spider została zaprojektowana przez studio Pininfarina z myślą o rynku amerykańskim i z miejsca stała się autem kultowym. Oficjalna premiera miała miejsce podczas turyńskiego salonu samochodowego w 1956 roku. Jej pojawienie dało początek tradycji produkcji małych, dynamicznych aut z mocnymi silnikami.

Mała Alfa była adresowana do młodych klientów ceniących sportowe osiągi oraz wyrazisty, włoski design.

W pierwszych latach produkcji Giulietta przeszła kilka przeobrażeń, w których producenci modyfikowali nadwozie oraz zespół napędowy. Sukces komercyjny, jaki odniosła Giulietta, skłonił Alfę do zaprojektowania jej następczyni, Giulii. Nazwa „Giulietta” po włosku oznacza „mała Giulia”, więc Alfa Giulia był grą słów identyfikującą nowy samochód jako dorosłą  wersję Giulietty.

Samochód w wersji Sprint i Spider zadebiutował w 1962 roku podczas pokazu na torze wyścigowym Monza.

Zewnętrznie wersja z otwartym dachem niewiele różniła się od swojej poprzedniczki – drobne korekty w postaci poziomego wlotu powietrza na masce oraz umieszczenie na nadwoziu znaczka „1600” na klapie bagażnika to najbardziej widoczne zmiany. Pod maską zmontowano nowy silnik o pojemności 1570 ccm i mocy od 92 do 112 KM. Zastosowano pięciobiegową skrzynię biegów, co było rozwiązaniem unikatowym w tej klasie aut. Samochód odznaczał się bardzo dobrym przyspieszeniem, którego popularne w tym czasie Porsche 356 mogło mu tylko pozazdrościć.

Najpiękniej prezentowało się wnętrze nowej Alfy – nowoczesne i praktycznie rozplanowane.

Zgodnie ze sportową tradycją marki, na desce rozdzielczej znajdowały się trzy jednakowej wielkości zegary z obrotomierzem po środku. Duża, trójramienna, cienka kierownica pozwalała na precyzyjne prowadzenie auta. Na kokpicie znajdowały się również przyciski ssania, ręcznego gazu oraz świateł pozycyjnych i mijania. Pomimo że było to auto sportowe przewidziane dla dwojga ludzi, to przestronność Giulii była satysfakcjonująca. Duże wrażenie robiły fotele, obszyte czarną skórą z czerwonymi wstawkami, których siedzisko znajdowało się na wysokości podłogi, co dawało niesamowite wrażenia podczas jazdy.

Ostatnie egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 1965 roku. Giulietta i jej następczyni Giulia do dziś kojarzą się z tym, co najlepsze w marce Alfa Romeo, a ich wizerunek znany jest każdemu miłośnikowi małych, sportowych aut rodem z Włoch.