Fiat Inspiracje

Prosto z wojska

Działania bojowe podczas drugiej wojny światowej pokazały, że Jeep Willys jako pojazd wsparcia i rozpoznania, świetnie sprawdził się na wszystkich arenach działań armii amerykańskiej.

Rząd włoski, widząc potrzebę rekonstrukcji armii, ogłosił konkurs na najlepszy projekt europejskiego odpowiednika legendarnego Willysa. Zwycięzcy konkursu, Fiat i Alfa Romeo, zaprezentowali dwa konkurencyjne modele aut, jednak to konstrukcja Fiata odniosła ogromny sukces, głównie ze względu na swoją niską cenę. Fiat Campagnola zaprojektowany przez Dantego Giacosę miał swój debiut w 1951 roku i był produkowany w wielu wersjach i z różnymi rozstawami osi do roku 1973.

Prosty i skuteczny

Pojazd napędzał zamontowany z przodu, jednogaźnikowy silnik o pojemności 1900 ccm i mocy 53 – 63 KM oraz Diesel o mocy 40 KM. Campagnola miała napęd na cztery koła z możliwością odłączenia kół przednich oraz najlepsze na rynku zawieszenie: przednie niezależne z wahaczami śrubowymi, sprężynami i amortyzatorami hydraulicznymi i tylne z resorami piórowymi oraz blokowany tylny dyferencjał. Pozwalało to podjeżdżać pod wzniesienia o nachyleniu nawet 56 stopni i brodzić w wodzie do głębokości 0,7 metra. Swoje zdolności terenowe samochód potwierdził ukończeniem morderczego dystansu z Kapsztadu do Algieru w rekordowym czasie 11 dni, 4 godzin i 54 minut.

Wojskowa wersja Campagnoli oznaczona symbolami AR51 (Autoveicoli da Recognizione) służyła również we włoskich Carabinieri i korpusie obrony cywilnej. Projekt Fiata odniósł ogromny sukces ze względu na prostotę konstrukcji i świetne właściwości terenowe. Nic więc dziwnego, że podjęto decyzję o powstaniu drugiej generacji auta określanej jako nuova Campagnola.

Latem 1974 roku na Belgrade Show został zaprezentowany następca kultowej Campagnoli.

Był to model bardziej zaawansowany technologicznie, który mógł przewozić nawet siedem osób. Ten nowoczesny pojazd posiadał niezależne zawieszenie czterech kół, mechanizmy różnicowe na obu osiach oraz silniki sprawdzone już w Fiacie 132 – czterocylindrowy o pojemności 1995 ccm i mocy 80 KM i 2,5 litrowy diesel generujący 72 KM. Auto było produkowane do roku 1987 i na trwale zapisało się w historii zarówno włoskiej armii Carabinieri jak i w pamięci użytkowników.

Tu należy wspomnieć, że zmodyfikowana, biała Nuova Campagnola pełniła rolę Papamobile za pontyfikatu papieża Jana Pawła II i była najdłużej użytkowanym autem w historii Watykanu. Tym właśnie autem poruszał się Jan Paweł II gdy doszło do zamachu na jego osobę 13 maja 1981 roku. Ten sam samochód wykorzystał również Benedykt XVI podczas swojej pierwszej przejażdżki po placu Świętego Piotra. Campagnola oznaczona logo ONZ uczestniczyła również w wielu misjach pokojowych na wszystkich kontynentach.

Fiat Campagnola okazał się nadzwyczaj udaną konstrukcją i pełnił ważną rolę w powojennej historii Włoch. Sprawdził się na wielu arenach w armii, Carabinieri i wciąż żyje w pamięci, nie tylko Włochów, jako Papamobile w białym kolorze z insygniami Watykanu, którym podróżował papież Polak Jan Paweł II.