Fiat Inspiracje

Rodzinny Typ

W tym roku mija trzydzieści lat od chwili od prezentacji Fiata Tipo, udanego protoplasty samochodów średniej wielkości w gamie modelowej turyńskiego koncernu.

Dokładnie 26 stycznia 1988 roku, zorganizowano pokaz dziennikarski, gdzie poprzez łącza telewizji satelitarnej z redakcjami motoryzacyjnymi największych miast Europy zaprezentowano swoje najnowsze dziecko. Po konferencji wszyscy dziennikarze mogli wypróbować nowe samochody w swoich miastach.

Wygodny i przestronny

Tipo zostało pierwotnie zaprojektowane jako pięcioosobowy hatchback ze stosunkowo dużym, jak swoją klasę, rozstawem osi (254 mm). Był to pierwszy Fiat, którego 75% elementów nadwozia zostało ocynkowane, aby chronić najbardziej narażone na korozję obszary. Innowacją była tylna klapa, która w całości została wykonana z tworzyw sztucznych, dzięki czemu była lekka i jej otwarcie nie wymagało dużego wysiłku. Projektanci dużo uwagi poświęcili aerodynamice, dzięki czemu Tipo miało najmniejszy współczynnik oporu w swojej klasie Cx 0.31 . Największym walorem nowego Tipo było przestronne wnętrze, łatwo dostępne dla użytkowników, dzięki kątowi otwarcia drzwi przednich i tylnych wynoszącym 80 stopni. Doskonałą widoczność zapewniała duża, przednia szyba. Nowością była deska rozdzielcza wyposażona w cyfrowy zestaw wskaźników. Całość cechowała się wysoką ergonomią i dobrą jakością użytych materiałów do jego wykończenia.

Innowacje w służbie rodziny

Fiat bardzo poważnie podszedł do produkcji nowego modelu i poczynił inwestycję w wysokości 2000 miliardów lirów w zautomatyzowanie zakładów produkcyjnych w Cassino, dzięki czemu na rynek wprowadzono samochód innowacyjny technologicznie, funkcjonalny ze względu na dużą przestrzeń wewnętrzną oraz solidny i bezpieczny. Dzięki szerokiej gamie wydajnych silników; trzy benzynowe (1.1, 1.4, 1.6 litra) oraz dwa diesle (1.7 i 1.9 turbodiesel) można było dostosować auto do potrzeb klienta.

Po raz pierwszy w samochodzie tej klasy użyto elektronicznego urządzenia antypoślizgowego zintegrowanego z układem ABS, które zostało wyprodukowane przez firmę Bosch. Kolejną innowacją była pięciobiegowa skrzynia biegów zaprojektowana specjalnie dla tego modelu, bardzo precyzyjna i szybka.

Pierwsza seria Tipo była produkowana od stycznia 1988 do marca 1993 roku. W roku 1993 auto zmodyfikowano, poszerzając gamę silnikową o jednostki benzynowe 1.8 i 2.0 z elektronicznym wtryskiem paliwa. W ofercie pojawiła się również trzydrzwiowa wersja nadwozia, przeznaczona dla modeli sportowych, które oznaczano logo Sedicivalvole 16V.

Powstały trzydzieści lat temu Fiat Tipo był produktem innowacyjnym, który idealnie wypełnił lukę w segmencie aut średniej wielkości. Inżynierowie Fiata opracowali auto zapewniające doskonałe właściwości jezdne, osiągi, komfort i bezpieczeństwo przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu ergonomii. Przestronność, dostępność, pozycja za kierownicą, dobrze rozmieszczone przyciski sterowania i czytelne zegary to cechy, które wyróżniały ten samochód. Innowacyjny, zautomatyzowany proces produkcji i zastosowanie wysokiej jakości materiałów zapewniły niezawodność i długotrwałą jakość nowego produktu Fiata.

Sukces, który stał się udziałem pierwszej wersji Tipo i jego filozofia konstrukcyjna, zainspirowały nas do odnowienia projektu Tipo. W 2015 roku zaprezentowano trzy wersje nadwozia nowego Tipo: sedan, pięciodrzwiowy hatchback i rodzinny Station Wagon. Cechy i duch protoplasty odpowiednio unowocześnione i zaktualizowane znalazły się także w nowym produkcie, dzięki czemu nadal możemy się cieszyć przestronnym i funkcjonalnym autem z najlepszymi w swej klasie cenami oraz najniższymi kosztami eksploatacji.