Jeep Inspiracje

Moment obrotowy vs moc – czym to się różni?

Moment obrotowy czy moc? Co zapiera dech w piersiach podczas startu Jeepem Grand Cherokee SRT?

Najpotężniejszy Jeep przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Taki wynik jest możliwy dzięki silnikowi o mocy 468 KM. Każdy miłośnik motoryzacji powie, że to dzieło inżynierskiej sztuki.
Zaraz, na początek od razu napisaliśmy o mocy? A może chodziło o moment obrotowy? W końcu wynosi on aż 624 Nm. Która z tych wartości sprawia, że SRT podczas przyspieszania wciska w fotel jak przy starcie odrzutowca?

Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie najprościej, jak się da!

By zrozumieć czym jest moc, warto zacząć od wyjaśnienia pojęcia… momentu obrotowego. Obie wartości, które bierzemy dziś pod lupę, są bowiem ze sobą ściśle powiązane. Nie chcemy zagłębiać się w fizykę, bo choć taka wiedza jest cenna, wierzymy że da się prościej.

Moment obrotowy, w przeciwieństwie do mocy, można zmierzyć bezpośrednio, bez dodatkowych obliczeń.

W dużym uproszczeniu to jest to siła, która – na skutek wybuchu mieszanki w cylindrach – obraca wałem korbowym i wszystkimi elementami, trafiając finalnie na koła. To właśnie wielkość momentu obrotowego określa, jak mocno samochód potrafi się odepchnąć kołami od podłoża.

A moc?

Otrzymujemy ją jako wynik pomnożenia momentu obrotowego przez obroty silnika w danym momencie. Określa ona w praktyce jak moment rozkłada się „na obrotomierzu” a ściślej mówiąc jak zależny jest on od obrotów silnika. Moc w katalogach podawana jest dla konkretnej wartości obrotów i oblicza się ją dość prosto – zmierzony moment obrotowy (wyrażony w funtostopach – używanych w USA zamiast niutonometrów) mnoży się przez obroty przy jakich jest uzyskiwany. Wynik tego działania dzielimy przez stałą wartość 5252.

Żeby było prościej, zobrazujmy to na przykładzie. Jeśli Jeep Grand Cherokee osiąga maksymalny moment obrotowy 624 Nm (460,08 funtostóp) przy 4100 obrotach na minutę, to wiemy, że przy tych dokładnie obrotach rozwija 359 koni mechanicznych.

W drugą stronę, również można pokazać zasadę – jeśli wiemy, że moc 468 KM jest osiągana przy 6250 obrotach na minutę, po odpowiednich przekształceniach działania otrzymamy wynik mówiący nam jaki moment obrotowy w tym momencie uzyskuje. Są to 393 funtostopy, czyli około 533,02 Nm.

No dobra, ale co tak naprawdę sprawia, że odczuwamy uzależniające przeciążenia podczas każdego startu?

Można powiedzieć, że sama siła wgniatająca w fotel pochodzi z momentu obrotowego, a to, że SRT uzyskuje czas do setki poniżej 5 sekund, jest rezultatem mocy, która z momentu wynika.

Mamy nadzieję, że tekst przybliżył wam to, czym tak naprawdę są katalogowe wartości, rzecz jasna nie tylko 6.4-litrowego HEMI. Musicie jednak przyznać, w niewielu silnikach moc i moment… brzmią tak wspaniale. Żadne wykłady o parametrach nie przebiją tego co można usłyszeć i poczuć.