Testy

Nowy Kierunek – Jeep Compass

Zupełnie nowy od podstaw

Nowe generacje modeli czasami różnią się od poprzedników nieznacznie, czasami zmieniają nieco charakter, a nadwozie nabiera nowych kształtów. Czasami zmiany są spore, auto jest projektowane od podstaw i jedyna cecha wspólna z poprzednikiem to nazwa.

Takie „przebiegunowanie” nastąpiło w przypadku nowego Compassa. Samochód jest zaprojektowany w 100% od nowa i dopracowany w każdym calu. Jego styl czerpie garściami z Grand Cherokee, a zarazem wyznacza nowy kierunek dla przyszłych modeli Jeepa. Dojrzalszy od Renegade’a, a zarazem nieco młodszy i mniejszy od Cherokee. Poznajcie nowego Compassa – brakujące ogniwo gamy modelowej Jeepa, które uzupełniamy w wielkim stylu.

Nowoczesny styl

Jeep Compass nowej generacji może przypominać pomniejszonego Grand Cherokee. Przyznajemy, że był w pewnym stopniu inspirowany większym bratem, ale w wielu kwestiach postanowiliśmy zjechać z utartego szlaku i wprowadzić zupełnie nowe elementy, które w dyskretny sposób zapowiadają nurt z jakim podążać będą przyszłe modele. Wzór lamp przednich i tylnych oraz chromowana listwa ciągnąca się od linii szyb i biegnąca przez całą tylną klapę to spójne cechy nadające niepowtarzalnej elegancji najnowszemu Jeepowi. Oprócz tego Compass ma nieco bardziej pochyloną przednią szybę, co ogranicza poziom hałasu i opór powietrza. Świetne wyciszenie sprawia, że długie podróże autostradami są o wiele mniej męczące.

Wysoko podniesiona poprzeczka sprawiła, że projektanci wnętrza stanęli przed niełatwym zadaniem. Zasiadając w kokpicie Compassa można śmiało stwierdzić, że ich praca również zasługuje na uznanie. Jest nowocześnie, przestronnie i praktycznie. Pierwsze co rzuca się w oczy to duży, 8,4-calowy ekran systemu multimedialnego Uconnect. Podobnie jak w innych Jeepach, przekazuje on informacje dotyczące jazdy, systemu audio, klimatyzacji, telefonu czy nawigacji. Został wykonany w technice pojemnościowej, dlatego nie wymaga od użytkownika nacisku, a jedynie dotyku.

Aby najważniejsze informacje były szybko dostępne dla kierowcy, w Compassie znajdziemy również 7-calowy ekran w zestawie wskaźników. Ciśnienie powietrza w oponach, prędkość, średnie zużycie paliwa, temperatura oleju lub napędów? Wszystkie informacje wyświetlane są przed oczami kierowcy.

Najwyższa jakość

Materiały z jakich zostało zbudowane wnętrze nowego Jeepa również stoją na wysokim poziomie. Deska rozdzielcza i boczki drzwi są wykonane z miękkich tworzyw, komfortowe podłokietniki sprawdzą się w długiej trasie, a faktura plastikowych elementów sprawia, że są one łatwe do czyszczenia.

Dobre spasowanie elementów zadowoli kierowców, którzy są wyczuleni na skrzypienie i piski dobiegające z różnych zakamarków wnętrza. W nowym Compassie na próżno szukać obcych odgłosów.

Prowadzenie na szóstkę

Czy Jeep na asfalcie może się doskonale prowadzić? Oczywiście. Wszystkie nasze modele spełniają wymagania bezpieczeństwa, pewnie i stabilnie trzymają się asfaltowych nawierzchni, ale Compass wyznacza pod tym względem najwyższe standardy. W ciasnych zakrętach czuje się naprawdę dobrze, znakomicie tłumi nierówności i szybko reaguje na ruchy kierownicą. Nie będzie przesadą, gdy napiszemy, że jest to nasz najlepiej prowadzący się SUV (no, może poza Grand Cherokee SRT).

Klienci mają wybór spośród kilku jednostek napędowych. Benzynowy silnik jest dostępny w dwóch wariantach mocy: 140 i 170 KM. Gama silników wysokoprężnych składa się z motoru 1.6 o mocy 120 KM oraz dwulitrowego, który może rozwijać 140 lub 170 KM. O zmianę przełożeń zadba 9-biegowy automat lub 6-biegowa skrzynia manualna dostępna dla podstawowych silników. Wspomniana już wcześniej aerodynamika gwarantuje niskie spalanie i rozsądną dynamikę nawet przy autostradowych prędkościach.

W odmianie Trailhawk 9-biegowa skrzynia automatyczna jest uzupełniona o bieg pełzający. Napęd Jeep Active Drive Low daje możliwość ustawienia w tryb stałego 4×4, a system zarządzania trakcją Selec-Terrain oferuje wybór między pięcioma trybami jazdy – Auto, Snow, Sand, Mud, Rock.

Tworząc Compassa, chcieliśmy opracować samochód, który jest wyjątkowo wszechstronnym
SUV-em – takim, który sprawdzi się zarówno w mieście, w trasie jak i poza asfaltem (a w przypadku wersji Trailhawk sprosta wyzwaniom, do których większość SUV-ów nawet nie podejdzie). Po pokonaniu blisko tysiąca kilometrów za kierownicą najnowszego Jeepa, z czystym sumieniem możemy potwierdzić, że założenia sformułowane na etapie projektu, udało się przenieść do końcowego produktu.