Testy

Dorastanie jest super – test nowego Fiata 500L

Zmiany na lepsze

Po pięciu latach od debiutu na motoryzacyjnych rynkach, Fiat 500L, kultowe dziecko włoskiego koncernu, doczekał się znaczącej modernizacji. Odświeżona „pięćsetka” dostała 40 procent nowych podzespołów, jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz zupełnie nowy wygląd nadwozia. Fiat zamierza utrzymać wysoką pozycję na rynkach europejskich i dlatego dla swoich wiernych fanów przygotował dwie różne wersje tego samochodu, różniące się stylem i przeznaczeniem – Urban i Cross.

Pierwsza z nich przeznaczona jest dla użytkownika, lubiącego tanio i bezpiecznie poruszać się po metropoliach. Jest to typowe auto miejskie, bardzo wszechstronne, jednak z indywidualnym charakterem. Wersja Cross przeznaczona jest dla bardziej wymagającego kierowcy, który ceni w samochodzie wyrafinowanie i wyrazistość.

Zmiany widoczne gołym okiem

Nadwozie nowej pięćsetki dostępne jest w dziesięciu pastelowych kolorach z trzema rodzajami dachów: w kolorze nadwozia oraz czarny błyszczący lub matowy. Fiat 500 Cross ma podniesione o 25 mm zawieszenie, nowe zderzaki oraz zmieniony pas przedni z charakterystycznymi wlotami powietrza. Sportowy wygląd auta podkreślają 17-calowe alufelgi z czerwonymi zaciskami hamulców.  W obydwu przypadkach pojemność bagażnika to aż 455 litrów.

Udogodnienia we wnętrzu

Bardzo korzystnie prezentuje się wnętrze nowej „pięćsetki”, rozjaśnione przez 1,5 metrowy, przeszklony dach. W środku znajdziemy najwyższej klasy materiały wykończeniowe. W oczy rzuca się duża ilość praktycznych. Nowa 500L to także wiele nowoczesnych systemów i funkcji, które dotychczas były dostępne w autach wyższej klasy. Uwagę przyciąga nowy 7-calowy ekran dotykowy znajdujący się w centrum deski rozdzielczej, będący częścią systemu multimedialnego UConnect, który może być kompatybilny z Apple Car Play i Android Auto. Do dyspozycji kierowcy udostępniono nawigację TomTom LIVE z informacjami o korkach, restauracjach i stacjach paliw. Za dźwięk na pokładzie odpowiada zestaw BEATS audio dysponujący 520W mocy. Zmiany dotknęły także kierownicę, deskę rozdzielczą ze wskaźnikami oraz dźwignię zmiany biegów. Nowe fotele są bardziej wygodne, a między nimi pojawił się podłokietnik ze schowkiem na drobiazgi. Wnętrze oferuje mnóstwo przestrzeni oraz ergonomię najwyższej klasy. Przeszklony slupek A daje lepszą widoczność i możliwości manewrowania w ciasnych miejscach.

Wyposażenie z wyższej klasy

Z nowinek technologicznych, w wersji CROSS zastosowano selektor trybu jazdy z trzema programami: Normal, Traction+ oraz Gravity Control, który pozwala na ich stosowanie w zależności od warunków panujących na drodze i stylu jazdy. W obydwu wersjach bezpieczeństwo wspomaga również kamera cofania oraz system Autonomus City Brake, potrafiący automatycznie wyhamować pojazd w sytuacji, gdy kierowca np. zagapi się w korku. Ponadto w standardzie znajdziemy 6 poduszek powietrznych, ESP, klimatyzację i tempomat.

Pod maską zastosowano silniki benzynowe o pojemności 1,4 litra i mocy od 95 do 120 KM, oraz oszczędny 0,9 ccm TwinAir o mocy 105 KM. W ofercie znajdziemy także jednostkę Diesel 1,6 Multijet o mocy 120 KM. Wszystkie silniki spełniają najsurowsze kryteria eksploatacyjne i zapewniają dobre osiągi połączone z niskim zużyciem paliwa.

Dostępne na polskim rynku wersje Urban i Cross mają odrębny charakter pozwalający na użytkowanie ich przez kierowców o różnych potrzebach i upodobaniach. Stając frontem do klienta, liczymy na to, że pozycja Fiata 500L, którą dotychczas zajmował na europejskich rynkach zostanie z powodzeniem utrzymana, a być może nawet wzmocniona.